Daisy geeft al 13 jaar les.

Daisy.
Geeft al
13 jaar les.
Held.

Daisy is docent. En wat voor één. Ze was in 2016 Leraar van het Jaar en stond in 2019 zelfs in de top 10 van de Global Teacher Prize. De titel en nominatie plaatsten haar landelijk in de spotlights. Maar aandacht, daar is het Daisy niet om te doen, vertelt ze: “Als docent heb je levenslang impact. Je kan tijdens een schooljaar een moment creëren dat het verschil maakt voor een leerling. Het hoeft maar één zin te zijn, iets heel kleins. Dat neemt een kind zijn of haar leven lang mee. Die impact kan van levensbelang zijn.”

“Ik ben leraar geworden om verschillende redenen. Omdat ik zelf leraren had die voor mij het verschil hebben gemaakt bijvoorbeeld. Zij hebben me leren omgaan met tegenslagen en me laten zien dat ik fouten mag maken. Leraar zijn is ook gewoon een mooi vak. We kunnen kennis overdragen, nieuwsgierigheid aanwakkeren, kinderen leren dat ze mogen vertrouwen op wat ze zelf kunnen. En op school vergroot je niet alleen je kennis. Je leert ook hoe je met conflicten omgaat, hoe je vrienden maakt, hoe je omgaat met teleurstellingen. Ik vind het superbijzonder om onderdeel te zijn van de ontwikkeling van kinderen.”

De klas als minimaatschappij

“Op onze school is veel diversiteit”, vervolgt Daisy, “dat is één van de redenen dat ik hier werk. Het mooie aan de klas: het is een soort minimaatschappij. De uitdaging is om altijd met een open blik naar ieder kind te kijken. Ook als een leerling zich anders gedraagt dan jij zelf zou doen, of andere gedachten heeft dan jij. Ik zoek dan uit waar dit gedrag en deze gedachten vandaan komen. Kijk naar de context, de thuissituatie. En ga vervolgens met het kind in gesprek. Ik stel mezelf de vraag: wat kan ik anders doen om die leerling verder te helpen? Juist dit soort situaties geven mij energie. Ik zou het saai vinden als ik 30 brave kinderen in de klas had die allemaal meteen luisteren als ik één keer op een fluitje blaas.”

Kwaliteit volgens Daisy

“Kwaliteitsonderwijs valt of staat bij wie er voor de klas staat. Het is belangrijk en noodzakelijk dat je weet wat je vak inhoudt. Dat je je goed inleest in wat werkt. Door met een flinke rugzak aan bagage voor de klas te staan, laat je zien dat je weet wat je moet doen. Lesgeven gaat over leerontwikkeling, maar zeker ook over de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dus hoe het kind zich voelt. Op al die gebieden moet je veel weten.”

Daisy probeert iedere dag tegemoet te komen aan de basisbehoeften van de kinderen. “Ik wil een goede relatie hebben met de kinderen, maar ze ook leren hoe ze een goede relatie moeten hebben met anderen. Ik probeer kinderen ook te leren om zelf keuzes te maken en hen zelfvertrouwen te geven. Pas dan krijg je ze intrinsiek gemotiveerd, wordt een vlammetje een vuurtje en gaat de ontwikkeling als een trein.”

Veranderen kost tijd… maar het kan!

Het lerarentekort. Tieners die steeds minder goed kunnen lezen. Deze en nog veel meer uitdagingen kenmerken het Nederlandse onderwijs op dit moment. Volgens Daisy ligt het begin van een oplossing bij de lerarenopleiding. “Wat leer je leraren? Dat kan en moet beter. En de huidige leraren moeten zichzelf blijvend verbeteren. Veranderen kost tijd, dat is waar. En niet iedereen gaat meteen mee. Maar als je als team doelen stelt en gemotiveerd bent, dan lukt het.” Leraren hebben volgens Daisy veel op hun bordje. En zijn daar als beroepsgroep medeverantwoordelijk voor. “Je moet als team vooral de juiste dingen doen. Maar er is van alles bijgekomen: moestuintjes, week van het geld, week van het pesten. Dat hebben we als beroepsgroep laten gebeuren. Het is nu tijd om keuzes maken. Mijn advies: maak ze in het belang van het kind!”

Daisy’s boodschap

“Mijn boodschap? Luister oprecht naar je leerlingen. Als je dat doet, zul je merken dat je superveel van ze kunt leren. Zet je eigen mening aan de kant, zie het kind en laat je verwonderen. Dit geldt voor leraren, scholen, maar eigenlijk iedereen!”

Author avatar
nino@toffey.nl
http://www.heldenvanhelmond.nl

Post a comment